2. lépés: Előkészítés

Ismerd meg a tanulódat, és ez alapján határozd meg az első szavakat, ezáltal könnyebb és gyorsabb lesz a gombkommunikáció kezdeti szakasza.

Valószínűleg már most is tisztában vagy a tanulód szokásaival, habitusával. Például követeli a sétát vacsora után az ajtó mellett rostokolva, vagy felébreszt hajnalban egy kis közös lustálkodásért. Elképzelhető, hogy a séta szót már ki se lehet ejteni a szátokon, mert annyira bepörög tőle, úgyhogy otthon elkezdtétek betűzni ezeket a szavakat. Felismeri a leggyakrabban használt szavaitokat.

Tehát ismerd meg a tanulódat, mert ezek lesznek azok a szavak, amikkel a gombkommunikációt el fogjátok tudni kezdeni.

Most, hogy ezt tudod:

  1. Figyelj a szavakra és kifejezésekre, amiket gyakran használtok, és erősen motiváló a tanulód számára.

  2. Írd le a szavakat, amiket észre veszed, hogy gyakran használsz, így lesz mihez nyúlni később ötletért, amikor bővítitek tanulód szókincsét.

  3. Erősítsd tanulódat jelenlegi kommunikációs készségében! Ha észreveszed, hogy tanulód próbál valamit elmondani neked vinnyogással, mancsolással, üléssel vagy nézéssel, próbálj reagálni rá! Nem muszáj beadni a derekad minden alkalommal, amikor akarnak valamit, de ezzel a viselkedéssel a figyelmedet próbálják felkelteni, úgyhogy kezdd el felismerni a kommunikációjukat és reagálni rá. Ez kölcsönös bizalmat és jó kommunikációs szokásokat épít.

Vonj be másokat is a tanulóddal való kommunikációba!

Próbálj meg bevonni bárkit! Tanulóink olyanok, mint az embergyerekek a gügyögős korszak előtt. Szivacsként szívják magukba a szavak hangzását és azok kombinációit. 

Hogy légy következetes az "input" minőségével?

Egyrészt használj közvetlen nyelvezetet a tanulóddal:

  1. Beszélj tanulódhoz gyakran, egyszerűen, tisztán és lelkesen!

  2. Légy következetes a szóválasztás tekintetében!

  3. Ismételd el a kulcsszót/kulcskifejezést interakciónként 4-5-ször! A kulcsszó legyen magas frekvenciájú, motiváló szó.

  4. Használj helyes nyelvtant, de próbáld meg leegyszerűsíteni a mondataidat!

  5. Próbáld bevonni a tanulódat, meghozni a kedvét! 

Például: El akarsz menni SÉTÁLNI? Menjünk SÉTÁLNI! Megyünk SÉTÁLNI? Igen, SÉTÁLNI!

Másrészt nagyon fontos az időszerűség:

Tartsd be, amit ígérsz! Ha azt mondod, hogy "menjünk SÉTÁLNI", ne késlekedj, hogy elinduljatok. Ez segít tanulódnak abban, hogy összekösse a szavakat az ahhoz tartozó tárggyal vagy eseménnyel.

Idővel megtaníthatod tanulódnak az időhatározók jelentését is, pl. később, most, holnap, azonban először fontos, hogy a dolgok közvetlen következményét értse.

Egy kis odafigyelés, analitikai szemlélet és következetesség az egész. Ugye, hogy eddig egészen egyszerű?