6. lépés: Tanítás és motiváció

Ha eljutottatok odáig, hogy tanulód érdeklődik FluentPet gombjai iránt, az alábbi módszerekkel tudod folytatni a tanítást és tovább motiválni őt.
Ha eleinte a tanulód nézéssel, vinnyogással, mancsolással vagy egyéb testjelekkel próbál kommunikálni veled, sétálj oda a gombokhoz, és állj meg mellettük.
Súgni ér!
Adj időt neki a reagálásra (számolj el lassan tízig, mielőtt bármit tennél). Ha többet szeretnél segíteni neki, próbáld meg természetes viselkedéssel, például mutass rá a gombokra, vagy koppints rájuk. Ha 10 másodperc elteltével sem reagál, mutasd meg neki a gombhasználatot, és folytassátok a tevékenységet.
Figyelj arra, hogy ne kérdezz rá konkrétan semmire! Akkor se, ha úgy gondolod, hogy tudod, mit szeretne (pl. "ki szeretnél menni?"). Ehelyett mondd inkább, hogy "használd a szavaidat!"
Miket kerülj el a tanítás során?
NE jutalmazd tanulódat falattal, hacsak nem a gomb jelentése a jutalomfalat!
NE súgj túl gyakran! Ha azon kapod magad, hogy újra meg újra odamész a gombokhoz, és sokszor próbálod felkelteni tanulód érdeklődését, lehetséges, hogy kicsit túltolod. Ez sajnos rosszul is elsülhet, és tanulód egyre kevésbé fog érdeklődni a gombok iránt. Ehelyett várd meg, míg tanulód érdeklődést mutat, és számolj el tízig, mielőtt modellezni kezdenél.
NE kényszerítsd tanulódat a gombnyomásra! Ez nagyon káros tud lenni. Képzeld el, ha téged kényszerítenének beszédre, miközben nem állsz készen! A kommunikáció mindig a tanulódon kell, hogy múljon. Ehelyett modellezd a szavakat verbálisan és a gombokat megnyomva a megfelelő pillanatban.
Modellezni, modellezni, modellezni!
Na, nem a terepasztalos modellezésről beszélünk! :) A gombkommunikáció kontextusában a modellezés azt jelenti, hogy a gombhasználatban példaképként vagy jelen.
Amikor élénk hangon mondasz egy nagy jelentéssel bíró szót, nyomd meg a hozzá tartozó gombot, és hajtsd végre! Nagyon fontos az ismétlés és a következetesség, úgyhogy erre figyelj minden alkalommal, amikor kimondod az adott szót.
Ha például a tanulód az ajtó mellett áll, és jelentőségteljesen néz rád, mert tudja, hogy sétaidő van, mondhatod neki, hogy:
"Buksi igen, menjünk a PARK-ba. PARK? PARK most?",
aztán nyomd meg a PARK gombot. "Megyünk a PARK-ba." Ezután fogod a pórázt, és elindultok. Legközelebb pedig ugyanígy elismétled.
Használd ugyanazt a szót több kontextusban!
Ha van családtagod, aki szintén sétáltatja a tanulód, kérd meg rá, hogy ő is használja a KINT-et. Akár az utcára mentek ki a bejárati ajtón, akár a kertbe a teraszajtón keresztül, használjátok a KINT-et. Ha mentek sétálni a parkba, modellezd a KINT-tel indulás előtt.
Segít a figyelemben a csendes, nyugodt környezet!
Tanulód figyelmét lehet, hogy túl sok dolog elvonja, ha egy zsúfolt, jövős-menős szobában vannak a gombjai. Segíthet, ha kikapcsoljátok a televíziót, vagy ha elpakoljátok a játékokat.